Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

Fråga lokföraren Siv!
Tidigare publicerad i #1 2023
Jag sitter på ert tåg 21 och åker mellan Sala och Stockholm. Fönsterna är så gamla att det inte riktigt går att se ut. Har ni några planer på att byta dessa? En stor del av resan är ju trots allt att kunna se ut på landskapet! Tack på förhand
Mvh, David
Hej David.
Jag håller verkligen med om att en stor del av resan är att njuta av det vackra landskapet som passerar utanför fönstret. Tyvärr har utsikten på senare tid blivit störd av smutsiga fönster. Under sommaren har det pågått ett arbete med att prova ut ett nytt tvättmedel för våra fordon, som ska bita bättre på all smuts som fastnar på bland annat vagnarnas fönster.
Efter omfattande tester har vi nu hittat ett nytt medel så nu återstår det tidskrävande arbetet med att tvätta samtliga fordon grundligt. Och det kan ta lite tid eftersom vi har många vagnar. Så ha tålamod för snart ska vi kunna njuta av den fina utsikten igen.

siv rönnholm
Ålder: 44.
Bor: I utkanten av Östersund.
Familj: Maken Lars, en son 8 år och en dotter 10 år.
Yrke: Lokförare på SJ sedan 14 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik.
Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel.
Hej! Vem är det som avgör vilka stationer som tågen ska stanna vid? Om det är respektive tågbolag som har önskemål hos Trafikverket och sedan blir tilldelade stopp – skulle bolaget kunna bli nekade att stanna vid en viss station och tidpunkt? Ett exempel: Vi som åker med SJ InterCity i Dalarna förstår inte varför ett IC-tåg ska behöva stanna i både Gagnef och Djurås. Det är bara några kilometer mellan dessa stationer och slopar SJ ett av dessa stopp kan flera minuter vinnas på sträckan Mora–Stockholm och omvänt!
Mvh, Peder
Hej Peder.
Inför varje tidtabellsskifte så beslutar varje tågbolag om var, när och hur de vill att just sina tåg ska gå. Sedan ansöker tågbolaget om detta hos Trafikverket. Trafikverket i sin tur ansvarar sedan för att skapa en fungerande tågplan med den samlade planeringen av all trafik på järnvägsspåren. I tågplanen ska alla persontåg, godståg och planerade banarbeten samsas om de järnvägsspår som finns runt om i landet. Och det händer att alla önskemål i de olika tågbolagens beställningar inte kan beviljas. Slutligen så tilldelas tågbolagen tidtabeller för just sina tåg.
I ditt exempel så skulle vi mycket riktigt kunna vinna ett par minuter på att välja att inte stanna i både Gagnef och Djurås. Men den sträckan är till stor del enkelspårig. Och för att tågen inte ska hamna i konflikt med varandra, så blir vi tvungna och stanna för att kunna mötas. Dessutom skulle även utbudet försämras för dem som bor på orterna om vi slopar ett av uppehållen.
Hej! Om en större väska som placerats på hatthyllan ramlar ner och skadar en annan passagerare, är SJ ansvarigt för detta?
Hans
Hej Hans.
Vi är glada att så många väljer att resa med oss, dessvärre har tåget inte obegränsat med utrymme. De flesta resenärer har någon form av bagage med sig. Allt från stora och små resväskor till barnvagnar och skidor. Detta medför ibland att det blir väldigt trångt ombord. Skulle olyckan vara framme så är huvudregeln att SJ ansvarar för en skada på en resenär som orsakas av en annan resenärs väska. Detta gäller dock inte om den andra resenären har placerat sin väska på ett oaktsamt sätt på hatthyllan och väskan inte ramlar ner under färd utan exempelvis innan tåget ens börjar rulla.
Det är för allas vår säkerhet som personalen ombord ibland uppmanar till att väskor behöver flyttas eller placeras på ett annat sätt, men också för att hålla våra nödutrymningsvägar fria från bagage.
Fråga lokföraren Siv!
Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se