Stora, ljusgrå versaler som stavar KUPÉ mot en vit bakgrund, med en akut accent över bokstaven E.

Svart logotyp med bokstäverna SJ ovanför ett par stiliserade vingar. Designen är enkel och modern, med djärva linjer som bildar vingarna och bokstäverna centrerade ovanför dem.

Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

En person sitter i ett tågsäte med slutna ögon och två väskor - en orange resväska märkt Paris och A14 och en gul ryggsäck - svävar ovanför i bagageutrymmet mot en grön bakgrund.

Fråga lokföraren Siv!

Tidigare publicerad i #1 2023

Hej David.

Jag håller verkligen med om att en stor del av resan är att njuta av det vackra landskapet som passerar utanför fönstret. Tyvärr har utsikten på senare tid blivit störd av smutsiga fönster. Under sommaren har det pågått ett arbete med att prova ut ett nytt tvättmedel för våra fordon, som ska bita bättre på all smuts som fastnar på bland annat vagnarnas fönster.

Efter omfattande tester har vi nu hittat ett nytt medel så nu återstår det tidskrävande arbetet med att tvätta samtliga fordon grundligt. Och det kan ta lite tid eftersom vi har många vagnar. Så ha tålamod för snart ska vi kunna njuta av den fina utsikten igen. 

En leende tågkonduktör med glasögon, randig skjorta och mörk väst står med armarna i kors framför ett grått SJ-tåg.

Ålder: 44.

Bor: I utkanten av Östersund.

Familj: Maken Lars, en son 8 år och en dotter 10 år.

Yrke: Lokförare på SJ sedan 14 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik. 

Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel. 

Hej Peder.

Inför varje tidtabellsskifte så beslutar varje tågbolag om var, när och hur de vill att just sina tåg ska gå. Sedan ansöker tågbolaget om detta hos Trafikverket. Trafikverket i sin tur ansvarar sedan för att skapa en fungerande tågplan med den samlade planeringen av all trafik på järnvägsspåren. I tågplanen ska alla persontåg, godståg och planerade banarbeten samsas om de järnvägsspår som finns runt om i landet. Och det händer att alla önskemål i de olika tågbolagens beställningar inte kan beviljas. Slutligen så tilldelas tågbolagen tidtabeller för just sina tåg. 

I ditt exempel så skulle vi mycket riktigt kunna vinna ett par minuter på att välja att inte stanna i både Gagnef och Djurås. Men den sträckan är till stor del enkelspårig. Och för att tågen inte ska hamna i konflikt med varandra, så blir vi tvungna och stanna för att kunna mötas. Dessutom skulle även utbudet försämras för dem som bor på orterna om vi slopar ett av uppehållen. 

Hej Hans. 

Vi är glada att så många väljer att resa med oss, dessvärre har tåget inte obegränsat med utrymme. De flesta resenärer har någon form av bagage med sig. Allt från stora och små resväskor till barnvagnar och skidor. Detta medför ibland att det blir väldigt trångt ombord. Skulle olyckan vara framme så är huvudregeln att SJ ansvarar för en skada på en resenär som orsakas av en annan resenärs väska. Detta gäller dock inte om den andra resenären har placerat sin väska på ett oaktsamt sätt på hatthyllan och väskan inte ramlar ner under färd utan exempelvis innan tåget ens börjar rulla. 

Det är för allas vår säkerhet som personalen ombord ibland uppmanar till att väskor behöver flyttas eller placeras på ett annat sätt, men också för att hålla våra nödutrymningsvägar fria från bagage. 


Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se