Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

Fråga lokföraren Siv!
Tidigare publicerad i #3 2023
Hej lokföraren. När höjdes maxhastigheten från 135 till 160 på svenska järnvägar? Jag gissar på tidigt 80-tal. Kan det stämma? SJ har väl köpt in nya snabbtåg som ska kunna köra 250. När ska de tas i bruk?
Jörgen Aasa
Hej Jörgen. I samband med införandet av ATC (automatic train control) 1980 ändrades STH (största tillåtna hastighet) från 130 till 160 km/h. Bland de första tågen att utnyttja detta var affärstågen med enbart 1 klass, de så kallade City Express som infördes 1983. År 1985 började de nya loken Rc6 levereras med STH 160 km/h och hastigheten höjdes i samband med detta.
Precis som du nämner så har vi köpt in 25 nya snabbtåg, med en topphastighet på 250 km/h, planerade att sättas i trafik under 2026. Detta ser vi fram emot.

siv rönnholm
Ålder: 44.
Bor: I utkanten av Östersund.
Familj: Maken Lars, en son 8 år och en dotter 10 år.
Yrke: Lokförare på SJ sedan 14 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik.
Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel.
Hej Siv. Ni lokförare borde väl kunna förutsäga om det blir förseningar. Varför ropar man inte ut på en gång att tåget kommer att bli försenat till slutstationen – eller hoppas man på att kunna ”åka i kapp” under vägen?
Sana
Hej Sana. Det är en intressant fråga du ställer. Information om förseningar är svårt att ge tidigt, eftersom vi oftast inte vet i förväg om och hur mycket detta kommer att drabba just mitt tåg den dagen. Vi som arbetar ombord får trafikstörningsmeddelanden om alla kända störningar som gäller för den sträckan mitt tåg ska gå, samt andra stora störningar som påverkar många tåg i ett område. Därefter ska vi som arbetar ta ställning till om detta är något som kan komma att drabba oss.
Personligen så väntar jag med att informera om en försening tills jag märker att detta kommer att drabba mina resenärer. Innan dess så är det information vi håller koll på under resan och förbereder oss för olika åtgärder för anslutningar vi har till andra tåg eller bussar på olika stationer längs vägen. Liknande förseningar men olika dagar drabbar oss på olika sätt beroende på hur alla andra tåg vi möter ligger till i tid. Det i sin tur gör att det kan vara svårt att tala om exakt hur sena vi blir till slutstationen.
Många störningar längs med vår färdväg som finns i början av resan kan ofta vara åtgärdade innan vi kommer dit. Sedan gör vi det vi kan för att minimera förseningen så gott det går. Ibland så går det bra och andra gånger blir allt galet och förseningen växer allt eftersom. Vi har även en del avgångar som har en generös tidtabell med extra mycket tid, där vi kan ta in några minuter här och där på långa tågmöten eller uppehåll. Och de allra flesta gångerna informeras det under resans gång om vi är sena, hur mycket och vad förseningen beror på.
Hej! Jag tittar ofta på resor som spelats in från förarkabinen i loket och ibland verkar det som om det är en tävling på flest pip från någon apparat som ofta tjuter på resan. Vad är det för något och varför låter det? Och är inte det irriterande?
Sebastian
Hej Sebastian. Tack för att du kollar på olika resor som spelas in av mina kolleger runt om i landet och även i övriga världen – det uppskattas verkligen. Det första jag tänker på är det pipandet ljudet från vår ATC, där pipandet är kopplat till våra säkerhetssystem och ska uppmärksamma oss på ändringar. Den piper lite till och från hela tiden, vilket kan vara lite irriterande emellanåt, men som tur är går det att justera ljudet till en behaglig nivå. Det kan också vara en kvitteringssignal som kräver en aktiv insats från föraren för att hålla oss vakna. Vissa företag har detta som en säkerhetsrutin. Sedan finns även en varningssignal som talar om att vi kör 5–9 km/h för fort.
Fråga lokföraren Siv!
Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se