Stora, ljusgrå versaler som stavar KUPÉ mot en vit bakgrund, med en akut accent över bokstaven E.

Svart logotyp med bokstäverna SJ ovanför ett par stiliserade vingar. Designen är enkel och modern, med djärva linjer som bildar vingarna och bokstäverna centrerade ovanför dem.

Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

Illustration av en orange cykel med svarta pratbubblor som säger "Aja baja!!!" Pilar pekar från cykeln till en grön förvaringslåda märkt "Cykel FÖRVARING!" på en ljusgrön bakgrund.

Fråga lokföraren Siv!

Tidigare publicerad i #9 2023

Hej Oscar.

I Kolbäck övergår enkelspår till dubbelspår när du kommer från Köping och hastigheten ökas från 130 till 160 för att slutligen höjas till 200 km/h. Ibland hamnar tågen efter ett annat tåg och hastigheten anpassas efter det framförvarande tåget. När du reser från Stockholm och tåget kör på det vänstra spåret sjunker hastigheten från 200 till 160 och sedan ner till cirka 90 km för att gå genom växeln, när de båda spåren går ihop till ett spår. Så fortsätter den sista biten till Köping, för att sedan öka upp till 130 km/h. På grund av begränsningar i infrastrukturen bromsar många av förarna ner innan de passerar plattformen i Kolbäck, och sedan bromsar ytterligare en gång för att komma ner till rätt hastighet. Det kan vara detta som gör att du upplever att det alltid går långsammare vid Kolbäck. 

En leende tågkonduktör med glasögon, randig skjorta och mörk väst står med armarna i kors framför ett grått SJ-tåg.

Ålder: 44.

Bor: I utkanten av Östersund.

Familj: Maken Lars, en son 8 år och en dotter 10 år.

Yrke: Lokförare på SJ sedan 14 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik. 

Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel. 

Hej Krister.

Det blir något besvärligare att köra när det är väldigt dålig sikt. Personligen tycker jag att kraftig dimma är värst, när man inte ser mycket mer än 50 meter framåt. Då är jag glad att vi har olika hjälpmedel, som vi kan använda för att hålla reda på var vi befinner oss. Vi har även vårt säkerhetssystem ATC som övervakar att vi inte missar viktiga händelser, som till exempel signaler i stopp, växlar eller andra hastighetsnedsättningar längs banan. Att köra i mörker innebär inte så stor skillnad, annat än det är svårare att upptäcka djur och andra saker i närheten av spåret. Tavlor och signaler syns tydligt i mörker. En stor trygghet är att vi har vår linjekännedom som gör att vi vet hur det ser ut efter de olika sträckorna vi kör. 

Var vi börjar bromsa för att stanna vid uppehåll, skiljer sig lite åt mellan olika förare vilka fordon vi kör och vilken hastighet vi har. Det krävs en del övning för att kunna få till en bromskurva som är tillräcklig för att kunna stanna där vi vill utan att behöva göra ett hårdare stopp än nödvändigt. De allra bästa stoppen är när vi lyckats stanna utan att det känns.

Hej Kristina. 

Under förra sommaren provades ett nytt tvättmedel ut, och testerna föll väl ut med det nya medlet som medför att fönster och karosser blir helt rena. Just nu pågår en stor insatts med att tvätta samtliga tåg med det nya medlet. Då det handlar om många fordon och fönster så tar detta arbete tid. Av våra 368 personvagnar som rullar i våra loktåg, så hade cirka 80–100 vagnar fått sina fönster rengjorda i början sommaren. Nästa gång du reser hoppas jag att du får ett nytvättat fönster att se ut igenom.


Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se