Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

Fråga lokföraren Siv!
Tidigare publicerad i #12 2023
Varför har biljettgranskningen på X2000 upphört? Jag har vid flera tillfällen bevittnat hur vissa personer ständigt byter till annan ledig plats när nya passagerare stiger på. Verkar skumt minst sagt. Är det numera fritt fram för fripassagerare?
Undrande X2000-resenär, Åby

siv rönnholm
Ålder: 44.
Bor: I utkanten av Östersund.
Familj: Maken Lars, en son 8 år och en dotter 10 år.
Yrke: Lokförare på SJ sedan 14 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik.
Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel.
Hej Undrande X2000-resenär.
Biljettgranskningen på våra snabbtåg har inte upphört. Däremot har rutinerna ändrats då införandet av nya arbetsverktyg gjort det möjligt att genomföra kontrollen av biljetter på lite olika sätt på X2000 och SJ3000. Personalen ombord bestämmer själva hur de väljer att kontrollera bil-jetterna på ett specifikt tåg eftersom de redan har all information som behövs gällande bokade biljetter, mat, ledsagningar och anslutningar till andra tåg eller bussar i sina arbetsredskap. Det innebär att en del av personalen kontrollerar enstaka biljetter medan andra kontrollerar alla biljetter, vilket ofta blir aktuellt vid större störningar för att säkerställa att alla anslutningar finns med när det kommer många resenärer från olika avgångar. Biljetten ska sparas under hela resan för att kunna uppvisas vid en eventuell kontroll.
En del resenärer uppskattar att sitta i fred och flyttar ibland till en annan ledig plats, när det finns möjlighet. Platsbyten behöver alltså inte betyda att resenären är en fripassagerare.
Sedan är det klart att det finns personer som av olika anledningar försöker åka utan biljett, detta blir dock en dyr historia om personen blir påkommen utan en giltig biljett. Om du känner att någon beter sig på ett sätt som ger misstankar om att personen inte har biljett kan du alltid påtala detta för personalen, det uppskattas av de flesta.
Hej lokföraren!
Som flitig och intresserad tågresenär brukar jag reagera på ljud och vibrationer som uppträder under resans gång. Speciellt vid högre hastigheter och på raksträckor känns det ibland som hjulen och spåren inte är riktigt »överens«. Det yttrar sig som små, oftast kortvariga, vibrationer som försvinner efter en stund. Kan det möjligen bero på att man nyligen bytt räler och att spåret inte är riktigt intrimmat?
Tågnörden
Hej Tågnörden!
Det är riktigt som du beskriver att den som reser ofta med tåg börjar känna igen ljud och händelser under resans gång. Många lär känna sin resväg så väl att de vet var de befinner sig och vad som brukar hända längs tågsträckan. Det kan handla om olika hastighetssänkningar som förekommer, en del spåravsnitt som ligger något sämre till eller växlar som är lite tvära och behöver pareras mer än andra. Ofta märker vi inte av detta.
Men ibland uppstår det, precis som du beskriver, små kortvariga vibrationer i tåget som kanske märks av mer och upplevs som större i högre hastigheter. Dessa kortvariga vibrationer kan bero på spåret, och är det också flera olika tåg som upplever samma sak blir det ofta en hastighetsnedsättning som resultat, till dess att felet blivit åtgärdat. Om det däremot endast är en vagn eller ett tågsätt som drabbas brukar det handla om att någon stötdämpare är lite mjukare än de övriga.
Skulle du i fortsättningen under dina resor reagera på något annat som du undrar över får du gärna kontakta personalen så kan vi undersöka det vidare.
Hej!
Varför får man inte besöka förarhytten när tåget åker?
»Anonym«
Hej Anonym.
Att besöka förarhytten är något spännande som många är nyfikna på, både barn och vuxna.
Dock har vi ett strikt regelverk, både nationellt och internt på SJ AB, som reglerar vilka som får vistas i förarhytten under färd. I Trafikverkets regler för Sveriges järnvägstrafik (TTJ) anges följande: »I hytten får ingen annan än tågets förare färdas utan järnvägsföretagets medgivande.« Hos SJ AB finns också en intern bestämmelse som beskriver våra villkor för sådana medgivanden och i grunden är den mycket restriktiv. I vissa fall kan medgivande ges till personer som har ett berättigat yrkesmässigt intresse av att studera förarnas arbetsförhållanden, tågfordons egenskaper eller vid inspektioner av banans skick och utseende. Denna restriktiva hållning beror framför allt på att en lokförare utövar mycket viktig trafiksäkerhetstjänst i varje ögonblick när tåget är i rörelse.
För något år sedan frågade jag om det inte var dags att fräscha upp dubbeldäckaren och ändra på stolsindelningen, så att jag slipper sitta och saxa mina ben mot resenären mitt emot vid bordsplats. Nu har det gått ett år och fortfarande är det lika trångt. Några planer på förändringar?
Hälsningar, Anders Vestgård
Hej Anders.
Jag kan med glädje berätta för dig att arbetet med att uppgradera X40 pågår för fullt.
Just nu utvecklas design och modernisering där det tas fram detaljerade lösningar och prototyper som ska testas i tågen. Allt med fokus på att göra reseupplevelsen och komforten bättre för resenärerna och projektet fortlöper enligt plan. Precis som med många andra fordonsprojekt är det många komplexa och avancerade frågor där viktiga beslut ska fattas på relativt kort tid.
I höstas kördes det första X40-tåget över till finska Uleåborg för genomgående ombyggnation. De upprustade X40-tågen kommer bland annat att få en helt ny exteriör med ommålning. Invändigt blir förändringar i fler stolar i medsittning och färre stolar placerade mitt emot varandra kring bord. Dessutom kommer tågen att få renoverade stolar i helt ny klädsel, nya bord, ny belysning och nya digitala skärmar.
Utöver dessa åtgärder kommer även 1 klass-avdelningen att förbättras och tågen ska också anpassas för att ge möjlighet för resenärerna att ta med sig cyklar. Därtill kommer flertalet viktiga förbättringar som görs i SJs egen regi, som till exempel införande av ETCS-utrustning (European Train Control System), förbättrad wifi och radio-transparenta fönster.
Det första upprustade tågsättet är ett så kallat verifikationstågsätt och kommer tillbaka till Sverige under hösten 2024 och när detta är godkänt påbörjas en serieproduktion och därefter sätts det i trafik så snart som möjligt. Totalt finns 27 trevagnarstågsätt och alla ska vara upprustade senast år 2028.
Fråga lokföraren Siv!
Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se