Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

Fråga lokföraren Siv!
Tidigare publicerad i #5 2024
Hej! När man står på perrongen på Hallsbergs station kan man se tågen som kommer söderifrån flera minuter innan de kommer in till plattformen. Jag kan tänka mig att lokföraren ser en raksträcka på flera hundra meter, kanske några kilometer. Vilken sträcka där lokföraren ser rälsen framåt är den längsta i Sverige?
Ola

siv rönnholm
Ålder: 45.
Bor: I utkanten av Östersund.
Familj: Maken Lars, en son 8 år och en dotter 10 år.
Yrke: Lokförare på SJ sedan 14 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik.
Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel.
Hej Ola.
Med hjälp från mina lokförarkolleger ute i landet kan vi nu konstatera att den längsta raksträckan i Sverige finns mellan Linköping och Mjölby. Hela raksträckan är cirka 11 kilometer och sträcker sig från en bit utanför Vikingstad till strax utanför Sya. Som god tvåa har vi sträckan mellan Skövde och Töreboda, där ser vi lokförare väldigt långt över ett slättområde, men det finns även en del kurvor.
Givetvis finns det även tekniska uträkningar kring detta, precis som med så mycket annat. Jag fick en matematisk formel av min kollega Thomas med informationen att avståndet man ser i kilometer är 3,57 multiplicerat med roten ur höjden över marken. Vilket kort sammanfattat kan beskrivas som om ögonen sitter 3 meter över marken räcker det att raksträckan är 6 kilometer för att du inte ska se slutet på den.
Hej,
Nu sitter jag på ett tåg som står still igen »på grund av spårspring«. Därför undrar jag: Hur stor del av tågförseningarna orsakas av så kallat »spårspring«? Vad gäller vid spårspring – måste polisen tillkallas och undersöka om någon är kvar på spåret? Är det samma regler i övriga EU-länder, det vill säga att tågen står helt still, eller får man köra långsamt? Och finns det någon diskussion hos SJ eller Trafikverket kring rutinerna vid spårspring?
Mvh Ulrik, tågpendlare
Hej Ulrik.
För att kunna få klarhet i detta och besvara dina frågor har jag tagit hjälp av Trafikverket. I en sammanställning från åren 2013–2023 finns statistik om den totala punktlighetspåverkan nationellt, månad för månad. Denna visar på att cirka 1 procent av punktligheten nationellt påverkas av obehöriga i spår. Det gör att ungefär 220–230 tåg i veckan över hela landet blir försenade på grund av obehöriga i spår.
Vid spårspring måste polisen alltid tillkallas, då Trafikverket och polisen har ett gemensamt arbetssätt för att undvika personpåkörningar. Detta innebär att de kan begära trafikstopp eller att beordra att tågen åker med siktfart, som innebär att de ska kunna stanna om någon befinner sig i spåret. Polisens bedömning av situationen är det som får styra åtgärderna.
Diskussioner kring rutinerna förs med alla järnvägsföretag, och Trafikverket har en löpande dialog för att stämma av behoven kring vilka åtgärder som behövs för att minska risken för obehöriga i spår. Lokföraren anmäler alla tillbud och det kan även komma in anmälningar från allmänheten som larm till nödnumret 112.
Hur rutinerna är i övriga EU-länder har jag tyvärr ingen information om.
Fråga lokföraren Siv!
Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se.