Stora, ljusgrå versaler som stavar KUPÉ mot en vit bakgrund, med en akut accent över bokstaven E.

Svart logotyp med bokstäverna SJ ovanför ett par stiliserade vingar. Designen är enkel och modern, med djärva linjer som bildar vingarna och bokstäverna centrerade ovanför dem.

Kommer Sveriges stränder
snart invaderas av turister?

En färgglad scen med ett gult och vitt parasoll, en drink med fruktgarnering, en gaffel med en köttbulle, fjärilar, en badboll, grönska och en rosa flamingo som flyter på sand, allt mot en beige bakgrund.

År efter år slås nya värmerekord. Turismforskare befarar att det i framtiden kan bli för varmt för barnfamiljer och äldre runt Medelhavet på sommaren. Därmed kan miljoner tyskar, holländare och britter åka norrut i stället. Vad innebär det för oss i Sverige?

Tidigare publicerad i #7 2024

Föreställ dig Gotlands raukar och kalkstensstränder, ringmuren och ett djupblått Östersjön. Men strax utanför Visby, i närheten av Tofta, står ett helt nytt bygge.

Det är som ett eget litet ekosystem i betong, med golfbana, flera swimmingpooler, bufférestaurang och lekland. En all inclusive-anläggning, alldeles intill världsarvet.

Låter det främmande? I framtiden är det inte omöjligt.

Förra sommarens skogsbränder och extremvärme i södra Europa blev en tankeställare för många i semesterbranschen. Kan det i själva verket bli för varmt runt Medelhavet?

Vad skulle hända om många av de över 100 miljoner tyskar, britter, holländare och fransmän som semestrar i Spanien, Grekland och Italien fick för sig att åka norrut i stället?

– Resortanläggningar för sol och bad vinner redan i dag mark i norra Polen och Tyskland, säger Robert Pettersson, som leder Etour, Mittuniversitets centrum för turismforskning.

– Och därifrån är steget inte långt till resortanläggningar i södra Skandinavien, och platser som Skåne, västkusten, Gotland i Sverige, fortsätter han.

Det är fortfarande inte säkert hur pass väl världen hanterar klimatförändringarna. Många sätter stort hopp till att de ska bromsas i tid, och att vi ska undvika de värsta scenarierna. Men det mesta pekar på att vi kommer att få nya resmönster framöver. 

»Barnfamiljer, äldre och familjer i flera generationer är enorma ­potentiella målgrupper för Sverige.«

I en rapport från i fjol har EU-kommissionen undersökt vad som skulle hända om vi passerar olika nivåer av uppvärmning. Redan vid 1,5 graders varmare klimat, vilket vi är nära i dag, skulle det bli ett skifte från mindre turism i söder till mer i norr. Vid 3–4 graders uppvärmning skulle områden som Småland och Gotland kunna få en ökning på närmare 15 procent jämfört med 2019, enligt rapporten.

För Gotland, som har drygt en miljon besökare per år, skulle det till exempel innebära nästan 150 000 nya semesterfirare årligen.

Det är framför allt två grupper som är känsliga för höga temperaturer, enligt experter: äldre och barnfamiljer. De sistnämnda är dessutom mer bundna till att semestra på sommaren, eftersom barnen har lov då.

– Barnfamiljer, äldre och familjer i flera generationer är enorma potentiella målgrupper för Sverige, säger Eduardo Santander, chef för Europeiska resekommissionen, ETC, en paraplyorganisation för många av Europas nationella turistbyråer.

Men hur ska möjligheten tas i anspråk?

Eduardo Santander är själv från Andalusien i södra Spanien, ett av de områden i Europa som har allra störst fokus på turism – runt 13 procent av regionens BNP kommer från sektorn.

Den enorma infrastruktur – med charteranläggningar, turismmotorvägar och omfattande hyrbilsapparater – som är uppbyggd i hans hemtrakter finns knappt i Norden.

Om nu resmönstren förändras, och fler åker norrut framöver, behöver det inte betyda att vi ska satsa på samma saker i Sverige, säger han.

– I vissa områden i Spanien är det som att turisterna bor i getton. De lämnar inte sina hotellområden och interagerar knappt med lokalbefolkningen.

Ett collage med sommarprylar och blommor på en beige bakgrund, med en badboll, solstol, älgfigur, varmkorv, köttbulle på gaffel, nyckelpiga och olika blommor längs kanterna.

– Tvärtom har vi en gyllene chans att komma bort från den sortens resande, och röra oss mot en mer inkluderande och lokalt förankrad turism, säger han.

I praktiken handlar det bland annat om att göra semesterorter så behagliga som möjligt för lokalbefolkningen. Satsa på cykelinfrastruktur, lekparker för barn och tillgängliga, trevliga bad- och naturområden.

– Man brukar säga att en plats som är trevlig att bo på också är trevlig att besöka. Om en kommun vill satsa på barnfamiljer så är det ju förstås också viktigt att ha ett bra utbud för barn, säger Eduardo Santander.

Cykelinfrastruktur och tillgänglig natur? Låter ganska svenskt.

– Jag tror att något som vi är unika på i Sverige, som är lite en anledning till att åka hit, just är den svenska livsstilen, säger Susanne Andersson, vd på Visit Sweden.

– Ur ett turismperspektiv kanske den inte handlar om all inclusive-produkter, utan om en mix av kulturarv, det regionala och kommunala, småskalighet i tillverkning av lokala produkter, fortsätter hon.

Samtidigt utesluter hon inte att det kan komma paketlösningar även här – men kanske med en svensk touch.

– Börjar man se ett ökat intresse för sådant är det klart att företag kan paketera resor på det sättet. Men då kan vi sätta ett svenskt lager på det, vilket nog kan bli ganska spännande.

Hon nämner en annan förändring i hur vi semestrar, som blivit en het fråga inom industrin. I Europa har resandet börjat spridas ut mer jämnt över året.

Det är positivt ur ett hållbarhetsperspektiv. Påfrestningen blir mindre för lokalbefolkningen, hotellrum behöver inte stå tomma och folk i branschen har jobb under längre perioder.

Gotland, till exempel, får runt 75 procent av sina besökare på sommaren. Redan i dag sätter det stor press på ön – inte minst på vattenförsörjningen, som ofta är ansträngd under sommarmånaderna.

– Men om det blir för varmt i Sydeuropa kan denna trend paradoxalt nog innebära en utmaning för Sverige, säger Susanne Andersson.

Turismföretag i södra Europa lär nämligen jobba hårt för att locka folk under årets mindre varma månader, vilket de redan blivit duktiga på.

– Vi har värsta möjligheten att plocka marknadsandelar nu. Men vi jobbar också med att förlänga säsongerna, och risken är att vi får konkurrens om det, säger Susanne Andersson.

Fast kan det bli så att vi tänker om vår syn på semestrande över huvud taget? Att vi tröttnar på sol och bad?

Enligt turismprofessor Robert Pettersson är det möjligt – och det finns en risk att branschen fastnar i en gammal syn på vad en semester är.

– Det var inte så länge sedan det var status att vara blek. Det kan bli att resanledningarna ändras, att sol och bad inte är norm i framtiden. Men om man vänder på det finns det en möjlighet att vara med och utveckla turismen i stället.

Bland oss svenskar lär det nog dröja ett tag innan vi tröttnar på solsemestrar, tillägger han.

– Turism är per definition att lämna det vardagliga. Och så länge vår vardag i norr är som den är kommer vi nog under en ganska lång tid framöver vilja ha sol och bad. Så det är nog för tidigt att ropa ut semesteröarna i Greklands död.

– Men vår riskmedvetenhet kanske gör att den svenska barnfamiljen inte väljer Sicilien i juli. •


text: John Falkirk  illustration: Maja Norrby