Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

Fråga lokföraren Siv!
Tidigare publicerad i #7 2024
Hejsan Siv. Jag vill alltid sitta framåtvänd i tågets färdriktning, eftersom jag lätt blir åksjuk. Men när jag ska boka biljett med förvald sittplats blir det ofta problem. Ibland saknas platskarta helt och finns det en med möjlighet att välja stol anges »planerad färdriktning«, vilket kan ändras så att jag ändå får åka baklänges. Varför är detta så svårt? Och varför måste hälften av stolarna i tågvagnarna vara vända i »fel färdriktning« över huvud taget? Ingen VILL väl egentligen åka baklänges på ett snabbtåg som kränger i kurvorna, eller?
Hälsningar, Eva

siv rönnholm
Ålder: 45.
Bor: I utkanten av Östersund.
Familj: Maken Lars, en son, 8 år, och en dotter, 10 år.
Yrke: Lokförare på SJ sedan 17 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik.
Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel.
Hej Eva.
Jag förstår att det lätt kan bli en stressad situation om du har fått en plats som passar mindre bra för din åksjuka. Dock är du långt ifrån ensam om detta problem och det går oftast att lösa ombord. Ta gärna kontakt med personalen om du får problem med illamående när du sitter felvänd. Eller fråga gärna någon annan resenär om ni kan byta plats med varandra.
Platskartan, som finns i samband med bokning av våra snabbtåg, är baserad på hur tågsättet normalt ska vara placerat för den planerade färdriktningen. Våra loktåg och regionaltåg har ingen platskarta vid bokning, då det blir lite osäkert åt vilket håll en specifik vagn eller ett tågsätt är vänd åt för olika dagar. I samband med fordonsfel eller större störningar, där våra snabbtåg behöver gå en annan väg än normalt, händer det att tågsätten behöver byta riktning under resans gång och blir då felvända utifrån den planerade färdriktningen. Att vända tillbaka ett tågsätt är inte alltid så lätt och kan ta tid att genomföra.
Många som reser med oss väljer frivilligt att resa baklänges. Plats med bord är ofta önskvärt för många. Behöver man sträcka på benen eller besöka toaletten ofta kan en gångplats vara att föredra, så detta kan göras utan att störa stolsgrannen. Det finns många olika personliga önskemål, därför är det bra att det finns olika platsalternativ att välja på.
Personligen tycker jag att det är bra att hälften av stolarna är vända åt motsatt håll, eftersom resenärerna då har möjlighet att åka i färdriktningen oavsett åt vilket håll tåget åker. Om alla stolar var vända at samma håll skulle alla säten i hälften av alla våra tågavgångar vara framåtvända och andra häften bakåtvända utan möjlighet att sitta i färdriktningen.
Själv väljer jag gärna en bakåtvänd plats när jag är ute och reser eftersom jag tycker bättre om när landskapet åker långsamt ifrån mig, än när det snabbt svischar förbi i färdriktningen. När jag åker med familjen bokar vi gärna plats med bord och då kan vi byta platser med varandra om någon skulle bli illamående eller vilja sitta åt ett speciellt håll.
Hej lokföraren. Om man åker snabbtåget från Stockholm till Göteborg kan det ibland ta 3.01, andra gånger 3.12 och ibland 3.20. Tar det inte alltid lika lång tid att åka sträckan med snabbtåget? Oftast är det senare på kvällen resan tar längre tid, varför är det så?
Mathias, Stockholm
Hej Mathias.
Precis som du skriver så skiljer det i restid mellan 3.01 timmar upp till 3.12 timmar på sträckan mellan Stockholm Central och Göteborg C med X 2000. Tidsskillnaden handlar om hur många gånger tåget stannar för resandeutbyte längs resvägen. Många av våra X 2000-avgångar stannar för uppehåll två gånger med en restid mellan 3.01 och 3.05 timmar. När tåget stannar ytterligare en gång så tar det några minuter till och den avgången som tar 3.12 timmar stannar fyra gånger på sträckan Stockholm–Göteborg. Så restiden ökar alltså med antalet uppehåll som tåget har.
Sedan kan det även finnas andra orsaker till att samma sträcka tar olika lång tid. Det varierande antalet tåg ute på våra banor under olika tider på dygnet och olika dagar och planerade banarbeten är också sådant som kan påverka den planerade restiden.
Fråga lokföraren Siv!
Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se.