Stora, ljusgrå versaler som stavar KUPÉ mot en vit bakgrund, med en akut accent över bokstaven E.

Svart logotyp med bokstäverna SJ ovanför ett par stiliserade vingar. Designen är enkel och modern, med djärva linjer som bildar vingarna och bokstäverna centrerade ovanför dem.

Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

Illustration av en leende person med orange hår och gröna hörlurar, omgiven av musiknoter, dansande figurer, en discokula och orden "Rock?", "Disco?" och "Fängad av en stormvind..." på en orange bakgrund.

Fråga lokföraren Siv!

Tidigare publicerad i #10 2023

En leende tågkonduktör med glasögon, randig skjorta och mörk väst står med armarna i kors framför ett grått SJ-tåg.

Ålder: 44.

Bor: I utkanten av Östersund.

Familj: Maken Lars, en son 8 år och en dotter 10 år.

Yrke: Lokförare på SJ sedan 14 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik. 

Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel. 

Hej Angelica.

Jag kan föreställa mig vilken otrolig upplevelse det måste vara att cykla igenom Sverige.

På regionaltågen runt om i landet brukar det finnas möjlighet till att resa med cykel. Dock skiljer sig rutinerna mellan fordonstyper och företag. Det bästa sättet att försäkra sig om att allt kommer att fungera är att i förväg höra av sig till det tågbolag som du planerar att resa med. På så sätt kan du se till att du får en så smidig resa och trevlig upplevelse som möjligt. 

Hos oss på SJ så säger våra bagageregler följande:

Cykel: måste vara demonterad eller hopfälld och förvaras i en för ändamålet anpassad cykeltransportväska innan ombordstigning (maxmått 140 x 85 x 30 cm, maxvikt 25 kg för både cykel och väska). Ombord på tåget placeras väskan på en ledig golvyta enligt instruktion från ombordpersonalen. Väskan får inte sticka ut i mittgången eller blockera dörrar.

Jag beklagar att ni fick ett mindre bra avslut på er resa. Men jag hoppas att detta inte hindrar er från att göra fler cykeläventyr framöver.

När det kommer till din fråga så känner vi väl till kundbehovet av att kunna resa med cykel. Vi undersöker just nu hur vi ska kunna möjliggöra detta för våra resenärer. De fjärr- och regionaltåg vi köper in kommer att erbjuda ett fåtal bokningsbara cykelplatser. Vi ser även över om våra X40-tåg kan erbjuda cykelplatser. När det gäller våra X2000-tåg så finns det i dagsläget inga planer på att bygga om dem för att kunna erbjuda särskilda platser för cyklar. 

Hej Oscar.

Det är tillåtet för en lokförare att lyssna på musik när vi kör tåget. Men det finns även tillfällen då det är bättre att stänga av sådant som vi lyssnar på. Till exempel vid arbetsuppgifter där vi behöver fokusera extra mycket och då inte ha något som stör koncentrationen. 

Det är olika vad vi lokförare lyssnar på. En del gillar ljudböcker, andra föredrar poddar och många lyssnar på musik eller radio. 

För övrigt kan jag väl säga att det har hänt att jag dansat med till någon bra låt, särskilt när kroppen blivit stel eller trött av att sitta länge och man kanske stannar till för ett tågmöte. 

Hej Gerry.

Vad glad jag blir av att du tycker om vår tidning. 

Under våren och sommaren som gått har det genomförts ett omfattande arbete med att tvätta fönstren på våra personvagnar och övriga fordon. Detta arbete kommer även att fortsätta under hösten. Så snart ska smutsiga fönsterrutor inte längre vara något hinder för att njuta av landskapet utanför när du åker tåg med SJ.

Att du tycker att tågen är sämre i Sverige beror nog till största del på att vi befinner oss i olika faser av en modernisering av fordonsflottan. SJ investerar nu i nya fjärr- och regionaltåg och ombyggnaden av våra X2000-fordon pågår för fullt. Dessutom kommer X40-flottan att få en omfattande modernisering och vi arbetar med upprustning av våra nattågsvagnar. Det är en stor investering som inom ett par år kommer att resultera i att vi har en av Europas modernaste tågflottor. 

Att tåget låter mycket och kränger är lite svårare att förklara. Detta kan bero på var i landet du har rest och med vilken typ av tåg. Under sommarhalvåret kan det vara AC-anläggningar och ventilationer som låter mer än övriga tider under året. När tåget kränger finns det flera olika saker som kan vara möjliga orsaker. Det kan till exempel handla om infrastrukturen och olika pågående banarbeten med hastighetsnedsättningar. Eller så kan det handla om vilken fordonstyp man reser med där hastigheterna skiljer sig eller bero på att någon stötdämpare kan vara lite mjukare än de övriga.


Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se