Stora, ljusgrå versaler som stavar KUPÉ mot en vit bakgrund, med en akut accent över bokstaven E.

Svart logotyp med bokstäverna SJ ovanför ett par stiliserade vingar. Designen är enkel och modern, med djärva linjer som bildar vingarna och bokstäverna centrerade ovanför dem.

Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

En illustrerad vit badrumsvägg med blå droppar, två händer som sträcker sig för att tvätta sig och en svart rund etikett med texten "KNAP", allt mot en grön bakgrund.

Fråga lokföraren Siv!

Tidigare publicerad i #1 2024

En leende tågkonduktör med glasögon, randig skjorta och mörk väst står med armarna i kors framför ett grått SJ-tåg.

Ålder: 44.

Bor: I utkanten av Östersund.

Familj: Maken Lars, en son 8 år och en dotter 10 år.

Yrke: Lokförare på SJ sedan 14 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik. 

Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel. 

Hej Anna.

Internet ombord är ett ämne som har diskuterats i många år. Det finns ett pågående samarbete mellan tågföretagen, myndigheter och mobiloperatörerna längs vår järnväg för att förbättra internetuppkopplingen ombord på våra tåg runt om i landet. 

Det är flera olika faktorer som kan störa din uppkoppling ombord, bland annat tågens konstruktion och infrastrukturen tillsammans med mobiloperatörernas utbyggnad av nätet.

Som en del av upprustningen av våra X40-fordon, ingår även förbättringar av wifi och installation av radiotransparenta fönster. Så på sikt hoppas vi att uppkopplingen kommer att förbättras.

Hej Oscar.

I en stor del av arbetet kan lokföraryrket många gånger kännas ensamt. Det är något man både bör känna till, och klara av, om man planerar att bli lokförare.

Som förare av persontåg har jag ändå gott om socialt utbyte under dagarna eftersom jag träffar mina kolleger vid avbyten och uppehåll i rastlokaler på olika platser runt om i landet. Vi har även ett nära samarbete med ombordpersonalen på våra tåg. Dessutom träffar jag också många resenärer under dagarna. Så det blir en bra balans, totalt sett.

Hej Einar.

Anledningen att du på vissa fordon behöver trycka på en knapp vid handfatet beror på hur fordonet är konstruerat. De nya fordon som tillverkas har nu för tiden oftast automatiska vattenkranar medan de äldre fordonen som finns i trafik vanligen har en tryckknapp för vatten. Och visst är det smidigt med automatiska vattenkranar. Men att det vore mer hygieniskt vet jag inte riktigt, med tanke på att de allra flesta använder tvål och vatten när man tvättar händerna. Personligen kan jag tycka att de automatiska vattenkranarna krånglar något oftare än kranar med tryckknappar. 


Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se.