Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

Fråga lokföraren Siv!
Tidigare publicerad i #3 2024
Hej!
Jag undrar varför det aldrig finns vatten i kranarna på tågens toaletter? Speciellt under pandemin när det uppmanades att tvätta händerna för att inte sprida smitta. Tror att det hänt vid något tillfälle att jag kunnat tvätta händerna och det var faktiskt helt nyligen.
Siw-Marie

siv rönnholm
Ålder: 45.
Bor: I utkanten av Östersund.
Familj: Maken Lars, en son 8 år och en dotter 10 år.
Yrke: Lokförare på SJ sedan 14 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik.
Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel.
Hej Siw-Marie.
Varje dag innan första avgången för dagen klargör vi tågsätten, där vi även kontrollerar att toaletterna fungerar som de ska och att det finns vatten ombord. Skulle det vara något fel med toaletten så stängs den av. Ibland händer det att vattenkranen inte fungerar tillfredsställande och om det då finns ett mindre antal toaletter ombord, så kan vi ställa in våtservetter eller handsprit som komplement till rinnande vatten. Och fortfarande låta toaletten vara upplåst för resande. Det finns lite olika sätt att starta vattenkranarna ombord, nyare tåg har ofta rörelsesensorer och äldre har ofta tryckknappar som du behöver trycka in och ibland hålla in lite längre. Om du stöter på problem nästa gång du reser med oss kan du kontakta personalen ombord så hjälper de dig.
Hej
Jag reser några gånger om året mellan Malmö och Stockholm och det händer ofta att det pågår banarbete på sträckan när jag reser. Ofta innebär det att tågen behöver åka en lång omväg som brukar innebära 30–60 minuters försening. Dessutom blir det en dominoeffekt när tåget får en sen tågvändning då det ska tillbaka igen. Och trots att SJ känner till banarbetet säger man att tåget ska komma fram i normal tid, för att sedan meddela att tåget är försenat. Varför kan man inte temporärt ändra tidtabellerna, eller i alla fall vara tydlig med att det kommer vara en stor försening? Det blir jobbigt när man kommer fram senare än tänkt och framför allt om man ska resa med byten och SJ-appen inte räknar in den garanterade förseningen. Dessutom borde man inse att tågen kommer få en sen tågvändning, kan man inte förbättra vilket tåg som ska åka tillbaka vilken tid så att det inte blir ännu större förseningar?
Alfred
Hej Alfred.
Banarbeten är arbeten som underhåller vår infrastruktur och det finns olika typer av banarbeten. Det kan vara stora planerade arbeten som gör att all trafik på en sträcka ställs in och omleds på andra sträckor under en begränsad tid. Dessa arbeten är inplanerade i både tidtabeller och fordonsomlopp och utgår från temporära tidtabeller vi får från Trafikverket, som inte ska generera förseningar så länge tågen håller de nya tidtabellerna.
Sedan kan det uppstå akuta arbeten som behöver åtgärdas omgående och gör att det blir förseningar eller en omledning av tågen på andra sträckor än planerat. I vissa fall bussersättning på en sträcka med fordonsbyten med en ändring av tidtabellen som följdeffekt. Ibland uppstår det även förseningar på andra tåg som gör att ordinarie tågmöten blir flyttade till andra platser och drabbar sedan andra tåg under resans gång – och förseningarna växer som ringarna på vattnet. Detta är oplanerat och kan störa trafiken på en sträcka under en hel dag. Vi drabbas även ibland av fordonsfel som gör att ett visst fordon behöver bytas ut och ersättas av ett annat fordon. De flesta gånger står inte ett nytt fordon redo på exakt den plats som det behövs på just då, utan måste hämtas från en annan plats eller från ett annat planerat fordonsomlopp. Då är det lätt att en försening uppstår. Grundplanen är att alla tåg ska avgå och ankomma i rätt tid, men dessvärre ser inte verkligheten ut som på papper alla dagar.
Fråga lokföraren Siv!
Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se.