Stora, ljusgrå versaler som stavar KUPÉ mot en vit bakgrund, med en akut accent över bokstaven E.

Svart logotyp med bokstäverna SJ ovanför ett par stiliserade vingar. Designen är enkel och modern, med djärva linjer som bildar vingarna och bokstäverna centrerade ovanför dem.

Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

Illustration av ett tåg som delar sig på två spår, det ena leder till Stockholm och det andra till Malmö, med pilar som pekar mot respektive destination på en orange bakgrund.

Fråga lokföraren Siv!

Tidigare publicerad i #3 2024

En leende tågkonduktör med glasögon, randig skjorta och mörk väst står med armarna i kors framför ett grått SJ-tåg.

Ålder: 45.

Bor: I utkanten av Östersund.

Familj: Maken Lars, en son 8 år och en dotter 10 år.

Yrke: Lokförare på SJ sedan 14 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik. 

Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel. 

Hej Siw-Marie. 

Varje dag innan första avgången för dagen klargör vi tågsätten, där vi även kontrollerar att toaletterna fungerar som de ska och att det finns vatten ombord. Skulle det vara något fel med toaletten så stängs den av. Ibland händer det att vattenkranen inte fungerar tillfredsställande och om det då finns ett mindre antal toaletter ombord, så kan vi ställa in våtservetter eller handsprit som komplement till rinnande vatten. Och fortfarande låta toaletten vara upplåst för resande. Det finns lite olika sätt att starta vattenkranarna ombord, nyare tåg har ofta rörelsesensorer och äldre har ofta tryckknappar som du behöver trycka in och ibland hålla in lite längre. Om du stöter på problem nästa gång du reser med oss kan du kontakta personalen ombord så hjälper de dig. 

Hej Alfred.

Banarbeten är arbeten som underhåller vår infrastruktur och det finns olika typer av banarbeten. Det kan vara stora planerade arbeten som gör att all trafik på en sträcka ställs in och omleds på andra sträckor under en begränsad tid. Dessa arbeten är inplanerade i både tidtabeller och fordonsomlopp och utgår från temporära tidtabeller vi får från Trafikverket, som inte ska generera förseningar så länge tågen håller de nya tidtabellerna. 

Sedan kan det uppstå akuta arbeten som behöver åtgärdas omgående och gör att det blir förseningar eller en omledning av tågen på andra sträckor än planerat. I vissa fall bussersättning på en sträcka med fordonsbyten med en ändring av tidtabellen som följdeffekt. Ibland uppstår det även förseningar på andra tåg som gör att ordinarie tågmöten blir flyttade till andra platser och drabbar sedan andra tåg under resans gång – och förseningarna växer som ringarna på vattnet. Detta är oplanerat och kan störa trafiken på en sträcka under en hel dag. Vi drabbas även ibland av fordonsfel som gör att ett visst fordon behöver bytas ut och ersättas av ett annat fordon. De flesta gånger står inte ett nytt fordon redo på exakt den plats som det behövs på just då, utan måste hämtas från en annan plats eller från ett annat planerat fordonsomlopp. Då är det lätt att en försening uppstår. Grundplanen är att alla tåg ska avgå och ankomma i rätt tid, men dessvärre ser inte verkligheten ut som på papper alla dagar.


Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se.