Stora, ljusgrå versaler som stavar KUPÉ mot en vit bakgrund, med en akut accent över bokstaven E.

Svart logotyp med bokstäverna SJ ovanför ett par stiliserade vingar. Designen är enkel och modern, med djärva linjer som bildar vingarna och bokstäverna centrerade ovanför dem.

Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

En slingrande tågbana och ett tåg kör genom en skog med tre träd och tre djur: två orange och ett grått, allt mot en grön bakgrund.

Fråga lokföraren Siv!

Tidigare publicerad i #4 2024

En leende tågkonduktör med glasögon, randig skjorta och mörk väst står med armarna i kors framför ett grått SJ-tåg.

Ålder: 45.

Bor: I utkanten av Östersund.

Familj: Maken Lars, en son 8 år och en dotter 10 år.

Yrke: Lokförare på SJ sedan 14 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik. 

Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel. 

Hej Kiki.

Det som gnisslar när ett SJ3000 stannar är användandet av mekaniska bromsar. Vid bra väderförhållanden och under årets varma dagar bromsar vi tåget i mesta möjliga mån med hjälp av elbroms och kompletterar endast med mekanisk broms vid behov. Våra bromsprov utförs dock alltid utan elbroms, för att säkerställa att tåget har bromsförmågan som behövs för att få köra i full hastighet. Dessutom har vi något som kallas hållbroms, vilket betyder att den mekaniska bromsen går in och bromsar när vi närmar oss de sista 3–4 kilometer/timme innan vi stannar helt. Så troligen att det just detta ljud du hör när det ankommande tåget stannar. 

Trafikverket ansvarar för infrastrukturen och dess utformning och planerar även vilka hastigheter tågen kan hålla vid passage av stationer utifrån fortsatt bibehållen säkerhet. Det finns markerade spärrområden närmast plattformskanten på perrongerna och dessa bör man som passagerare respektera och hålla sig utanför när man väntar på tåget. Ju högre hastighet, desto bredare spärrområde. Hos Trafikverket finns också pågående projekt för stationernas utformning och säkerhet, vi får hoppas att dessa ger bra resultat. Kanske kan varningsutrop vara en del av detta projekt. Men som du märker händer det att tågen kommer i hög hastighet och utan varning – därför är det extra viktigt att vi använder de gångvägar och passager som är utmärkta och säkra. Och absolut inte tar en genväg över spåren.

Hej Anders.

Personligen så är jag inte så aktiv på sociala medier, men jag har många kolleger som är duktiga tåginfluencers och delar med sig av sitt dagliga arbete. SJ har också egna Instagramkonton: @resmedsj och @sjteknikspranget. Dessutom går det att söka på olika hashtaggar, som till exempel #resmedsj, #sjab, #vipåsj, #mittbanan, #nattåg, #lokförare, #snabbtåg, #rc6 och mycket annat. Därför blir mitt tips till dig att söka på olika tågrelaterade ord som du är intresserad av, så hoppas jag att du hittar några intressanta konton att följa.


Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se.