Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

Fråga lokföraren Siv!
Tidigare publicerad i #6 2024
Hej! Tåg är mitt absoluta favorit-transportmedel och just nu sitter jag på ett försenat tåg från Göteborg till Karlstad. Vi får upprepad information om att vi behöver stanna ibland för att släppa förbi andra tåg, men vi får inget besked om hur mycket vi är försenade och vad som är preliminär ankomst till slutdestinationen. Detta är något jag upplevt väldigt ofta på SJ-tåg: att vi inte får besked via högtalarna om beräknad ankomst. Därmed behöver jag leta upp en konduktör och fråga. Varför har ni inte som rutin att informera om detta? Det blir en ytterligare frustration vid förseningar.
Vänliga hälsningar, Merete Fjeldbo

siv rönnholm
Ålder: 45.
Bor: I utkanten av Östersund.
Familj: Maken Lars, en son, 8 år, och en dotter, 10 år.
Yrke: Lokförare på SJ sedan 17 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik.
Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel.
Hej Merete.
Vid tågförseningar är det svårt att veta exakt vilken tid som tåget kommer att ankomma slutdestinationen. Varje tågmöte, stoppsignal eller hastighetsnedsättning kan bidra till ytterligare försening av tåget och det kan vara svårt att köra in några minuter. Det enda vi kan vara säkra på är hur sena vi är precis just nu – allt annat är en preliminär ankomsttid.
En anledning till att detta inte alltid ropas ut i ett tidigare skede kan handla om att det är osäkert hur tågmöten och andra förutsättningar på banan kommer att påverka tåget till slutdestinationen. Exakt hur mycket kring förseningen som kommuniceras ut till resenärerna i tåget beror även på personalen som arbetar. Men många av mina kolleger återkommer ofta med information om hur vi ligger till och när vi beräknas vara framme.
Ett tips är att själv titta efter i SJ:s app, där kan du gå in under fliken »trafikinformation« och söka på ditt tågnummer eller station för att se när tåget beräknas vara framme. Har du en bokad resa kommer även informationen upp längst ner på startsidan. Information om beräknade ankomsttider finns även tillgänglig på trafikverket.se: under »trafikinformation, tåg,« finns funktionen »sök station/tåg«.
Hej! Toaletterna är ofta ofräscha. Hur kommer det sig? En möjlig åtgärd vore ju att ha en skylt med »alla kissar sittande« som kanske kunde få bukt med det värsta.
Vänliga hälsningar, Anna
Hej Anna.
Jag beklagar att du stöter på ofräscha toaletter när du reser. Toalettfrågor är något som vi arbetar kontinuerligt med, för att hitta förbättringar. Toaletterna städas grundligt varje natt och mellan alla tågavgångar och även under resans gång ser tågpersonalen över toaletterna regelbundet. Där ingår att plocka upp löst skräp från golv och handfat, se över möjligheterna att kunna slänga papper i skräpkorgar samt att kontrollera tillgång till toapapper och pappershanddukar och fylla på så långt lagret ombord räcker. Det finns uppsatta dekaler som uppmanar alla att lämna toaletten i fint skick till nästa besökare. Ytterligare dekaler som uppmanar till »alla kissar sittande« borde inte behövas i ett fordon som är i rörelse. Men jag förstår vad du menar, så jag skickar ditt förslag vidare inom SJ. Sedan bör det också tilläggas att när det är blött på golvet kan det även handla om skvätt från handfatet eller från blöta skor.
Fråga lokföraren Siv!
Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se.