Stora, ljusgrå versaler som stavar KUPÉ mot en vit bakgrund, med en akut accent över bokstaven E.

Svart logotyp med bokstäverna SJ ovanför ett par stiliserade vingar. Designen är enkel och modern, med djärva linjer som bildar vingarna och bokstäverna centrerade ovanför dem.

Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

Två illustrerade tågbiljetter, en röd och en vit, med handskriven svensk text BILJETT GÖTEBORG äldre tåg, mot en ljus cirkel på orange bakgrund.

Fråga lokföraren Siv!

Tidigare publicerad i #10 2024

En leende tågkonduktör med glasögon, randig skjorta och mörk väst står med armarna i kors framför ett grått SJ-tåg.

Ålder: 46.

Bor: I utkanten av Östersund.

Familj: Maken Lars, en son, 8 år, och en dotter, 10 år.

Yrke: Lokförare på SJ sedan 17 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik. 

Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel. 

Hej Krister.

Våra biljettpriser på tågresor styrs utifrån tillgång och efterfrågan. Det betyder att på samma tågsträcka under samma dag kan priset skilja sig mellan olika avgångar, beroende på hur många som vill resa med just den avgången. Biljettpriset varierar också beroende på hur lång framförhållningen är i bokningen av resan. Detta gör att det finns platser kvar längre tid på de populära avgångarna, samt att vi kan erbjuda lägre priser för resenärer som är mer flexibla i sitt resande eller väljer att köpa sin resa i god tid innan avgång. I sin tur gör detta att mindre populära avgångar fylls på bättre. Så för att få bästa möjliga pris rekommenderar vi att du köper din tågbiljett i så god tid som möjligt. 

Komforten ombord påverkar däremot inte priset på biljetterna, men om du är intresserad kan du se vid bokningen av resan vilket typ av tåg som kör den aktuella avgången. SJ Snabbtåg är X2000 eller X3000, Intercity består oftast av loktåg. Om du reser med något av våra regionaltåg kan det vara loktåg eller någon av våra motorvagnar, som till exempel dubbeldäckare.

Hej Miriam.

Jag skulle säga att just säkerheten är det som styr hastigheten på tågen när vi kör. Varje tåg har vissa kriterier som ska uppfyllas för att få köras i den högsta hastigheten, så som till exempel bromsförmåga, fordonstyp, längd och fordonets största tillåtna hastighet. Om det är något som avviker från det normala blir det en restriktion på hur snabbt vi får köra. När en tågförare har en bra linjekännedom vet vi var vi behöver hålla igen lite på hastigheten för komfortens skull, vilket till exempel kan vara vid en specifik växel, men också var det finns möjlighet att köra i kapp någon minut. 

Det är Trafikverket som ansvarar för infrastrukturen på järnvägen och anger ramarna för hur denna kan trafikeras. Sveriges järnvägsnät är uppdelat i åtta olika delar, varje del har en sammanställning för hur järnvägen ser ut, en dokumentation som kallas för linjebok. Linjeboken innehåller alla uppgifter som tåg- och banpersonalen behöver i sitt dagliga arbete och varje förare ska ha tillgång till linjeboken för den aktuella sträckan som körs. I linjeboken finns bland annat hastighetsuppgifter för hur fort olika fordon får köra på olika bandelar, driftplatser som finns längs banan, namn och positioner på plankorsningar, samt signaler och dess namn. Alla dessa uppgifter är beskrivet och nedtecknat i varje meter, och om det uppstår ändringar utifrån linjeboken så får varje tåg en order med ändrade förutsättningar, som till exempel en hastighetsnedsättning på en specifik plats. Utöver detta har vi också tågskyddssystem på våra fordon som hjälper till att övervaka tågets framfart utifrån järnvägens signalsäkerhetssystem. 


Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se