Stora, ljusgrå versaler som stavar KUPÉ mot en vit bakgrund, med en akut accent över bokstaven E.

Svart logotyp med bokstäverna SJ ovanför ett par stiliserade vingar. Designen är enkel och modern, med djärva linjer som bildar vingarna och bokstäverna centrerade ovanför dem.

Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

Illustration av ett säkerhetsbälte som klickar på plats med ordet KLICK! ovanför, mot en grön bakgrund med ett järnvägsspår under säkerhetsbältet.

Fråga lokföraren Siv!

Tidigare publicerad i #12 2024

Konduktör Siv Rönnholm med ljus hy, glasögon och en ring i näsan ler mjukt. Hen bär en marinblå skjorta med grön krage och en mörk kavaj och har håret bakåtkammat. Bakgrunden är svag och oskarp.

Ålder: 46.

Bor: I utkanten av Östersund.

Familj: Maken Lars, en son, 10 år, och en dotter, 13 år.

Yrke: Lokförare på SJ sedan 17 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik. 

Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel. 

Hej.

Det är svårt att svara på exakt när du hittar den billigaste biljetten, men oftast hittar du de bästa priserna i samband med ett biljettsläpp. Alltså: ju tidigare du bokar, desto billigare biljetter. Priserna är färskvara där förutsättningarna ändras allt eftersom bokningarna fyller en avgång. Bokar du långt i förväg kan det vara värt att köpa en biljett som kan återbetalas, även om den har ett lite högre pris, utifall att du senare skulle få förhinder att resa. 

Så när du har bestämt vilken dag du skulle vilja resa försök boka din biljett så snart som möjligt för att ha fler alternativ att välja på. Om priset är mer avgörande än en speciell dag eller avgång kan det vara värt att prova söka efter biljetter på lite olika dagar i närheten.  

Utifrån egen erfarenhet brukar det vara mindre resenärer på tågen under tisdag och onsdag, men även på andra veckodagar om du väljer en tid under dagen som är lite mindre attraktiv. Mellan våra två största städer kan det vara lättare att hitta en billig biljett om du undviker att resa under veckoslut, skollov och storhelger. 

Vårt senaste biljettsläpp är det som uppmärksammas lite extra av våra resenärer varje år, nämligen biljetter över jul, nyår och sportloven: 22 568 avgångar från den 15 december och fram till den 17 mars. 

Hej E Bergmark.

Jag kan förstå att det kan verka konstigt att vi inte har säkerhetsbälten ombord på våra tåg, när det är lag på att använda säkerhetsbälten när du åker bil och obligatoriskt på flygplan vid start och landning samt även under turbulens vid flygning. Säkerhetsbältet är konstruerat för att hålla kvar passageraren i sin stol vid inbromsning, tvära svängar samt om fordonet kolliderar eller slår runt. På flygplan behövs säkerhetsbälten för att skydda mot skador vid turbulens och i vägtrafiken räddas många liv varje år tack vare säkerhetsbälten. 

Stålhjul mot stålräls ger väldigt liten friktion, vilket innebär att ett tåg aldrig kan bromsa så kraftigt som bilar och bussar kan. Även vid nödbromsning av ett tåg uppnår vi inte samma krafter, trots att ett tåg väger hundratals ton och kan hålla höga hastigheter. Även vid en allvarligare olycka, som en frontalkollision eller en stor urspårning, blir inbromsningen sällan så kraftig att passagerarna kastas ur sina säten i en så hög fart att de får allvarliga skador. 

Så säkerhetsbältet tillför inte särskilt mycket på ett tåg.


Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se