Stora, ljusgrå versaler som stavar KUPÉ mot en vit bakgrund, med en akut accent över bokstaven E.

Svart logotyp med bokstäverna SJ ovanför ett par stiliserade vingar. Designen är enkel och modern, med djärva linjer som bildar vingarna och bokstäverna centrerade ovanför dem.

Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

Ett illustrerat slingrande järnvägsspår med brutna sektioner, som slingrar sig genom små gröna träd. Ett grått djur står nära mitten och ordet "BRO" visas längst ner. Bakgrunden är orange.

Fråga lokföraren Siv!

Tidigare publicerad i #1 2025

Konduktör Siv Rönnholm med ljus hy, glasögon och en ring i näsan ler mjukt. Hen bär en marinblå skjorta med grön krage och en mörk kavaj och har håret bakåtkammat. Bakgrunden är svag och oskarp.

Ålder: 46.

Bor: I utkanten av Östersund.

Familj: Maken Lars, en son, 10 år, och en dotter, 13 år.

Yrke: Lokförare på SJ sedan 17 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik. 

Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel. 

Hej Sylvi.

Att vi har vänstertrafik på järnvägen i Sverige har flera olika anledningar. I början av vår järnvägshistoria kom många av ångloken från England och där stod föraren till vänster i tågets färdriktning. Detta gjorde att tavlor och signaler monterades upp på spårets vänstra sida för att det skulle vara lätta att se. När sedan nya lok köptes in var det mest praktiskt att placera föraren till vänster i hytten, eftersom signaler och tavlor redan var uppsatta till vänster om spåret. Många av våra äldre fordon är byggda så att föraren sitter på vänster sida, det är först nu på senare tid som fordonen är konstruerade så att föraren sitter i mitten eller till höger i färdriktningen. 

När det började byggas dubbelspår hade vi vänstertrafik i Sverige och när vi 1967 bytte till högertrafik på våra vägar skulle det ha blivit alldeles för dyrt att även bygga om järnvägen till högertrafik. Våra dubbelspåriga sträckor är numera signalutrustade så att vi kan köra tåg åt båda hållen på båda spåren och även köra tåg åt samma håll på båda spåren samtidigt. Detta möjliggör såväl möten som omkörningar ute på linjen och ger mer flexibilitet när man planerar och kör tågtrafiken. På de enkelspåriga banorna kör tåg som ska stanna för möte med ett annat tåg oftast in på sidan och då kan det andra spåret finnas till vänster eller höger eller på båda sidorna, beroende på hur den driftplatsen är utformad. 

Kort sagt skulle ett byte till högertrafik på järnvägen nu inte fylla någon funktion.

Hej Rasmus.

Precis som du har uppmärksammat finns det extra räler innanför de ordinarie på en del platser. Rälerna i mitten är skyddsräler. Räler som ligger strax innanför de ordinarie har syftet att mildra konsekvenserna vid en eventuell urspårning genom att försöka hålla kvar urspårade järnvägshjul på banvallen och på så sätt förhindra en ännu värre olycka. Dessa räler används på utsatta ställen av ett järnvägsspår, som på broar, i tunnlar och på andra platser där de anses nödvändiga. 


Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se