Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

Fråga lokföraren Siv!
Tidigare publicerad i #3 2025
Hej! Vi åkte från Göteborg till Värnamo häromsistens. När vi precis lämnat plattformen i Göteborg så gör tåget en ordentlig girning uppför och österut. Det är riktigt brant och man anar att det är tungt för motorerna. Efter att passerat Skansen Lejonet far man över resten av spåren och får se dem i fågelperspektiv. I vanliga fall känner man knappt när det lutar uppför eller nedför som passagerare, men här är det högst påtagligt. Jag undrar om detta är den brantaste lutningen i hela järnvägsnätet. Hur högt upp över de andra spåren kommer man? Och finns det andra sträckor som är lika branta?
Hälsningar, Anders Ringnér

siv rönnholm
Ålder: 46.
Bor: I utkanten av Östersund.
Familj: Maken Lars, en son, 10 år, och en dotter, 13 år.
Yrke: Lokförare på SJ sedan 17 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik.
Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel.
Hej Anders.
Precis som du skriver så märker man inte riktigt att det lutar uppför eller utför eftersom spåren ofta följer naturen och man bara ser ut åt sidorna, därför blir upplevelsen inte lika påtaglig som när du även ser framåt.
Lutning på järnväg räknas i promille eller vertikala meter per 1 000 horisontalmeter. Vad jag vet har Citybanan i Stockholm den brantaste lutningen på 31 procent, vilket blir 31 meter i höjdskillnad på 1 000 meter. Även då jag vet detta kan jag inte säga att det märks när jag åker pendeltåg mellan Solna och Stockholm Odenplan.
Det finns även en del järnvägsavsnitt som har byggts med 25 procents stigning, endast för persontåg, till exempel mellan Arboga och Örebro samt mellan Helsingborg och Landskrona.
När du åker ut från Göteborg mot Värnamo, upp och över bron är stigningen cirka 13 procent, vilket jag skulle säga är rätt normala lutningsförhållanden i våra backar runt om i landet. Eftersom sikten är god över spåren och vägarna runt om, samt att tågen accelererar uppför backen och över bron, kan jag tänka mig att detta gör att du upplever stigningen som brantare än vad den är.
Exakt hur högt upp över spåren du befinner dig då kan jag dock inte svara på, men det bör vara minst 7–8 meter upp eftersom höjden på våra kontaktledningar i normalfallet ligger på 5,5–5,6 meter över rälsens överkant och om man sedan räknar in själva järnvägsbron.
Hej Siv! Varför kommer det ett pysande ljud när ni gör bromsprov?
Anonym
Hej.
Bromsprov av tåg är något som ska göras innan tågets avgång för att säkerställa att vi har broms på de fordon som ska ingå i tågsättet. Detta gör vi genom att först kontrollera att bromsarna är lossa, för att sedan kontrollera att de går till när vi begär broms och sedan slutligen kontrollera att de återigen lossar. Det pysande ljudet du hör när vi gör bromsprov är tryckluft som finns i vårt bromssystem. Tryckluften släpps ut ur bromssystemet för att tillsätta broms, för att sedan fyllas på med ny luft för att kunna lossa på våra bromsar. Efter ett bromsprov eller förarbyte på loktåg ingår att vi utför ett retardationsprov där vi säkerställer att vi verkligen har den broms som vi ska ha för den hastighet vi ska köra.
Fråga lokföraren Siv!
Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se