Stora, ljusgrå versaler som stavar KUPÉ mot en vit bakgrund, med en akut accent över bokstaven E.

Svart logotyp med bokstäverna SJ ovanför ett par stiliserade vingar. Designen är enkel och modern, med djärva linjer som bildar vingarna och bokstäverna centrerade ovanför dem.

Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

Illustration av ett tåg som går uppför en brant sluttning med tre träd och ett moln, allt i en grön cirkelformad bakgrund.

Fråga lokföraren Siv!

Tidigare publicerad i #3 2025

Konduktör Siv Rönnholm med ljus hy, glasögon och en ring i näsan ler mjukt. Hen bär en marinblå skjorta med grön krage och en mörk kavaj och har håret bakåtkammat. Bakgrunden är svag och oskarp.

Ålder: 46.

Bor: I utkanten av Östersund.

Familj: Maken Lars, en son, 10 år, och en dotter, 13 år.

Yrke: Lokförare på SJ sedan 17 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik. 

Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel. 

Hej Anders.

Precis som du skriver så märker man inte riktigt att det lutar uppför eller utför eftersom spåren ofta följer naturen och man bara ser ut åt sidorna, därför blir upplevelsen inte lika påtaglig som när du även ser framåt. 

Lutning på järnväg räknas i promille eller vertikala meter per 1 000 horisontalmeter. Vad jag vet har Citybanan i Stockholm den brantaste lutningen på 31 procent, vilket blir 31 meter i höjdskillnad på 1 000 meter. Även då jag vet detta kan jag inte säga att det märks när jag åker pendeltåg mellan Solna och Stockholm Odenplan.

Det finns även en del järnvägsavsnitt som har byggts med 25 procents stigning, endast för persontåg, till exempel mellan Arboga och Örebro samt mellan Helsingborg och Landskrona. 

När du åker ut från Göteborg mot Värnamo, upp och över bron är stigningen cirka 13 procent, vilket jag skulle säga är rätt normala lutningsförhållanden i våra backar runt om i landet. Eftersom sikten är god över spåren och vägarna runt om, samt att tågen accelererar uppför backen och över bron, kan jag tänka mig att detta gör att du upplever stigningen som brantare än vad den är.

Exakt hur högt upp över spåren du befinner dig då kan jag dock inte svara på, men det bör vara minst 7–8 meter upp eftersom höjden på våra kontaktledningar i normalfallet ligger på 5,5–5,6 meter över rälsens överkant och om man sedan räknar in själva järnvägsbron. 

Hej.

Bromsprov av tåg är något som ska göras innan tågets avgång för att säkerställa att vi har broms på de fordon som ska ingå i tågsättet. Detta gör vi genom att först kontrollera att bromsarna är lossa, för att sedan kontrollera att de går till när vi begär broms och sedan slutligen kontrollera att de återigen lossar. Det pysande ljudet du hör när vi gör bromsprov är tryckluft som finns i vårt bromssystem. Tryckluften släpps ut ur bromssystemet för att tillsätta broms, för att sedan fyllas på med ny luft för att kunna lossa på våra bromsar. Efter ett bromsprov eller förarbyte på loktåg ingår att vi utför ett retardationsprov där vi säkerställer att vi verkligen har den broms som vi ska ha för den hastighet vi ska köra.


Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se