Stora, ljusgrå versaler som stavar KUPÉ mot en vit bakgrund, med en akut accent över bokstaven E.

Svart logotyp med bokstäverna SJ ovanför ett par stiliserade vingar. Designen är enkel och modern, med djärva linjer som bildar vingarna och bokstäverna centrerade ovanför dem.

Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

En stiliserad teckning av ett snabbtåg markerat med ett frågetecken, som zoomar förbi en grupp streckgubbar nära en stationsskylt, med Swoom! skrivet ovanför tåget, allt på en grön bakgrund.

Fråga lokföraren Siv!

Tidigare publicerad i #11 2024

Konduktör Siv Rönnholm med ljus hy, glasögon och en ring i näsan ler mjukt. Hen bär en marinblå skjorta med grön krage och en mörk kavaj och har håret bakåtkammat. Bakgrunden är svag och oskarp.

Ålder: 46.

Bor: I utkanten av Östersund.

Familj: Maken Lars, en son, 10 år, och en dotter, 13 år.

Yrke: Lokförare på SJ sedan 17 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik. 

Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel. 

Hej Matthias.

Om du är intresserad kan du börja med att söka på lokförarutbildning så kommer du att hitta många olika utbildningsmöjligheter. Det första steget är att hitta en utbildning och ort som passar dig. På respektive utbildares webbplats finns vidare information om hur du går till väga för att ansöka till deras utbildning. De flesta utbildningsanordnare har liknande förfaranden för antagning till utbildning. De första urvalstesterna brukar kunna göras på dator hemifrån. 

Urvalstesterna är ofta uppdelade i ett antal delprov. Efter att du har klarat det första urvalet går du vidare till yrkespsykologisk undersökning med fler tester. Och när du har blivit antagen och erbjuden en plats så avslutas det hela med en läkarundersökning. Alla tester som görs poängsätts och om man går vidare i ansökan erbjuds man sedan en utbildningsplats. En del utbildningsföretag erbjuder de 30 sökande med högst poäng en plats och resterande hamnar på reservplats.

När jag gjorde mina urvalstester 2006/2007 ingick det i de första deltesterna bland annat matematik (huvudräkning), läsförståelse och att följa instruktioner. I nästa steg fick vi göra ett personlighetstest genom att svara på 250 frågor. Därefter fick vi göra ytterligare tester i simultankapacitet, som att utföra olika moment vid en specifik tid, göra ett minnestest i huvudräkning och uthållighetstest där vi skulle markera när något avvikande hände. Utformningen av testerna numera skiljer sig något från min tid, men i det stora hela är det samma kunskaper som testas. 

Hej Nasrin.

Vi på SJ AB har cirka 250 avgångar och runt 53 000 resor per dag i vår kommersiella trafik. Men vi är långt ifrån ensamma om att bedriva persontrafik på spåren runt om i landet. Det finns många andra bolag som kör, som bland annat Öresundståg, Pågatåg, Krösatåg, Östgötatrafiken, Västtåg, Norrtåg med flera. När vi räknar med alla andra bolag blir alltså frågan om antalet passagerare per dag svårare att svara på.

Trafikverket anger på sin egen sajt tågresestatistik från förgående år och då såg det ut så här: »En vanlig dag under 2023 reste 530 000 personer med tåg. Spåren trafikerades av i genomsnitt 3 200 persontåg och den sammanlagda sträckan de körde var 390 000 kilometer.« 

Jag kan tänka mig att antalet resenärer per dag i år är jämförbart med 2023.

Med hjälp från Trafikverket har jag fått fram uppgifter om hur det hittills sett ut under en genomsnittsdag 2024: Då har 3 159 resandetåg och 440 godståg ankommit till sin sista station på en vardag. Och under en helgdag har 2 287 resandetåg och 196 godståg ankommit till sin sista station. Siffror som rätt väl representerar antalet tåg som varit ute och kört. 



Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se