Stora, ljusgrå versaler som stavar KUPÉ mot en vit bakgrund, med en akut accent över bokstaven E.

Svart logotyp med bokstäverna SJ ovanför ett par stiliserade vingar. Designen är enkel och modern, med djärva linjer som bildar vingarna och bokstäverna centrerade ovanför dem.

Fråga lokföraren – Siv Rönnholm

En hand hand drar i ett handtag med texten BRRR bredvid, omgiven av snöflingor på en grön bakgrund, vilket antyder kallt väder.

Fråga lokföraren Siv!

Tidigare publicerad i #4 2023

En leende tågkonduktör med glasögon, randig skjorta och mörk väst står med armarna i kors framför ett grått SJ-tåg.

Ålder: 44.

Bor: I utkanten av Östersund.

Familj: Maken Lars, en son 8 år och en dotter 10 år.

Yrke: Lokförare på SJ sedan 14 år. Kör tåg från Östersund till bland annat Åre, Sundsvall, Gävle, Stockholm och Borlänge. Är körlärare för lokförarelever på praktik. 

Gör på fritiden: Umgås med familjen, gillar att jaga älg på hösten – och spelar ibland lite dataspel. 

Hej Christina.

Snö och is på rälsen ställer ibland till det för tågen. Det kan då vara svårt att få upp farten, eftersom vi har en liten kontaktyta mellan hjul och räls. Och frosthalka kan göra att förseningsminuterna snabbt tickar på. Så bra jobbat av föraren att lyckas begränsa förseningen. Ett bra beslut av Trafikverket, som styr tågtrafiken, att ni fick gå före pendeltåget i Alingsås, som i sin tur resulterade i att ni endast blev 10 minuter sena till Göteborg. Vilket hade blivit betydligt mer om ni fått anpassa er till pendelns alla stopp.

Vi får hoppas att just din förare läser spalten och känner igen sig och får ta del av det beröm du ger. Det uppskattas verkligen.

Våra X 2000 och SJ 3000 får i dag köra högst 200 km/h på våra järnvägar. Våra säkerhetssystem ger oss en möjlighet att köra som mest 9 km/h över hastigheten som gäller just då, i hastigheter under 200 km/h, innan det blir en automatisk bromsning. De gånger som tåget kör fortare än 200km/h så är det en blandning av tågets tyngd, banans lutning samt att tåget accelerera upp till 200, och innan pådraget styrs ner igen kan det bli några km/h över. Personligen har jag lyckats komma upp i 203 km/h som mest med SJ 3000. 

Hej Chad.

Beklagligt nog så händer det ibland att dörrarna har fryst fast. Ibland så räcker det med en lätt knuff på dörren och ibland så sitter den verkligen fast. Om det är fuktigt och blött när resan startar, så finns risken att detta fryser när temperaturen sjunker och det blir riktigt kallt. Snö och snörök kan också vara bidragnde faktorer. En del dörrar som inte har öppnats på hela resan kan då tyvärr ha fryst fast. 

Ombordpersonalen har oftast väldigt bra koll på från vilka vagnar det ska kliva av resenärer, när vi stannar vid de olika stationerna. Så om dörren har fryst fast är det bästa att kliva av från en annan dörr i närheten. Skulle det vara så olyckligt att tåget börjar åka vidare innan ni hittat en annan dörr för avstigning, tar ni kontakt med personalen ombord som hjälper er att lösa problemet och komma till er slutdestination. 

En fastfrusen dörr är inte en nödsituation, så nödbromsen låter vi vara tills den gången den verkligen behövs.


Vad undrar du och vill veta mer om? Mejla din fråga till: fragalokforaren@sj.se